Activitats de patrimoni

Patrimoni

  • La revista Memòria Viva 11 reuneix 15 recerques patrimonials

    El passat 13 de juliol es va presentar el número 11 de la revista Memòria Viva en la XIV Jornada de Patrimoni. Memòria Viva 11 reuneix 15 articles sobre patrimoni, educació, interpretació i gestió cultural i se centra de manera especial en la importància de la inclusió i l'accés al patrimoni.

    Memòria Viva és la revista anual de Patrimoni-PEU i s'estructura en tres parts ben diferenciades: projectes i experiències dels Grups Locals (Comunitats Patrimonials), invitacions i col·laboracions d'especialistes que participen en les nostres jornades i activitats i, finalment, autors i autores que presenten les seves propostes a la convocatòria anual d'articles.

    A continuació, us deixem l'índex de la revista i aprofitem per a agrair als autors i autores la seva participació i generositat. A partir de setembre podreu trobar en la nostra web la revista Memòria Visqui 11 en versió de consulta i de descàrrega en format pdf.

    PROJECTES EN EL TERRITORI
    Cirat artístic. Associació Cultural Las Salinas de Cirat.
    La malea: les textures de la malea i fòssils d’un temps. Un ús creatiu del patrimoni. M. Cruz Garcia i Fina Garcia de l’AC La Fontanella, i Teresa Artero del Museu de Ceràmica de L’Alcora.
    Els camins de l’aigua. Un cas concret: Els Valentins (Montsià). Manel Mas i el Grup de catalogació Los Taulons.
    Ildum: una mansio romana a Vilanova d'Alcolea. Magí Espinach Briansó i Eugeni Trilles Fabregat.

    EN PROFUNDITAT
    Ciència inclusiva, ciència sense barreres. Juan F. Gibaja et al.
    Cartells de cine espanyol dels anys 60, com a eina d’intervenció patrimonial i reminiscència en persones amb demència precoç i Alzheimer. Lorena López Méndez.
    Aplicacions terapèutiques del patrimoni: sessions de reminiscència amb objectes etnològics per a persones majors. Rita Redondo Flores i Andrea Moreno Martín.
    En la recuperació del patrimoni cultural hi cabem tots: gastronomia a la vora del Millars. Joan Josep Trilles Font (coord.).

    RECERQUES
    Església parroquial de Sant Bartomeu: 275 anys construint la memòria d’un poble. Ana Moliner Roca.
    Patrimonis per un tub. Proposta didàctica entorn dels nostres paisatges culturals. Ángela López Sabater, Xavier Laumain i Vanesa García López de Andújar.
    Oficis vells, oficis nous. L’evolució dels oficis tradicionals a l’Alfàs del Pi (Alacant). Disseny i producció d’un projecte cultural. Carolina Frías Castillejo i David Arazola Soler.
    La subjectivitat de la bellesa i el patrimoni industrial. La bellesa industrial. Diana Sánchez Mustieles.
    Almenara temps enrere (un dia al segle XVII). Estel Bosó i Doménech.
    Programes educatius patrimonials: producte comercial o aprenentatge significatiu? La importància de l’avaluació. Proposta metodològica qualitativa d’avaluació d’activitats educatives. Maria Cacheda Pérez i Andrea Granell Querol.
    Cap a l’arrel: a la recerca d’un compromís igualitari amb els patrimonis per a aconseguir la seua comprensivitat. Stella Maldonado Esteras.

    Fotografia de portada: Excavant juntament amb persones amb Síndrome de Down en l’assentament neolític de Guixeres de Vilobí (Barcelona). Director de l’excavació Xavier Oms (Universitat de Barcelona) Autor: Juan Francisco Gibaja Bao

    Podeu consultar els números anteriors de Memòria Viva i les monografies publicades fins ara en:Publicacions Patrimoni – PEU

     

     

  • El Taller “Entre parets” de Costur reflexionarà sobre el medi ambient i la seua fragilitat

    Dissabte 27 de juliol tindrà lloc el taller d'art en el paisatge “Entre parets” en el municipi de Costur. Aquesta activitat forma part de la II Setmana Cultural d'aquest municipi de la comarca castellonenca de L’Alcalatén.

    Taller “Entre parets”
    Partint de la gran problemàtica que hi ha en el nostre medi ambient pel que fa a l'ús dels plàstics, en aquest taller utilitzarem aquest material com a unió de la pedra en sec, creant entre els murs, espais plens de color.

    L'objectiu d'aquest taller és resignificar aquests elements (plàstics, però també la pedra) dotant-los d'una nova funció de caràcter estètic i artístic.

    Aquest taller serà impartit per Concha Asín i Elena Nogarol.

    Programa
    11.00 h. Inici del taller. Preparació dels materials reciclats
    14.30 h. Dinar
    17.00 h. Instal·lació dels elements artístics creats en el mur de pedra en sec

    Per a poder preparar els elements artístics, cal portat botelles i materials usats de plàstic.

    Inscripció al taller “Entre parets”

    La Inscripció en el taller romandrà oberta fins dilluns 22 de juliol

    Nota: El dinar té un cost de 10 euros per persona i serà abonat, el mateix dia del taller, pels i les participants.

    Elena Nogarol és llicenciada en Història de l'Art i Educadora de Museus, té experiència en restauració d'obres d'art i en recerca de patrimoni. Compta amb 15 anys com a Educadora d'Arts Plàstiques.

    Concha Asín és tècnic especialista en Tècniques del Volum (Pedra, Fusta i Policromia), Gemmòloga i Taxadora de Joies. Artista i Escultora Multidisciplinària en Arts Aplicades, compta amb 30 anys d'experiència com a mestra d'Arts Aplicades, fonamentalment en l'Àmbit Rural.

    Aquest taller ha estat organitzat per l'Associació Cultural La Fontanella de Costur i s'emmarca en l'Acompanyament de projectes de Patrimoni – PEU de la Universitat Jaume I.

  • El PEU celebra la XIV Jornada de Patrimoni amb la inclusió com a fil conductor

    El projecte Patrimoni del Programa d'Extensió Universitària (PEU) de l'UJI ha celebrat la catorzena edició de la jornada anual de Patrimoni amb diverses ponències que han comptat amb la inclusió com a principal protagonista. Un any més, l'edifici de la Llotja del Cànem va acollir més de 30 persones entre els grups de Patrimoni, que compten amb l'acompanyament del PEU per als seus projectes, la xarxa tècnica del PEU i la resta del públic assistent.

    La vicerectora de Cultura de l'UJI, Carmen Lázaro, i el responsable del projecte Patrimoni del PEU, Ángel Portolés, van ser els encarregats de donar inici a la jornada. Lázaro va destacar el treball en xarxa del projecte i va asseverar que «és una realitat». Al mateix temps, es va referir a la iniciativa com «un projecte únic, que es manté en el temps de forma molt ferma: és sostenible i té projecció». A més a més, la vicerectora va felicitar la Universitat per ser «l'única amb un projecte d'aquestes característiques en tot l'estat espanyol».

    La primera de les ponències de la jornada va ser a càrrec de María Cervera, qui va presentar el número XI de la revista Memòria Viva del projecte Patrimoni. A continuació, Rita Redondo i Andrea Moreno van tractar en la seua intervenció l'ús terapèutic dels repertoris materials etnològics en el tractament preventiu, així com en la intervenció cognitiva i emocional de persones majors sanes i amb malaltia d'Alzheimer i altres demències.

    Més tard, va aplegar el torn per a alguns dels grups locals de Patrimoni. Des d'Els Valentins, Manel Mas, Alexis Agramunt i Javier Reverte van explicar el projecte «Camins de l'aigua». Es tracta d’un treball d'investigació sobre un antic traçat d'una séquia clandestina que rescata la memòria oral de testimonis que van contribuir a la seua construcció i manteniment.

    L'altre projecte que es va presentar és «Valldecrist, Àmbit de Cultures» a càrrec de Sixto Lozano, un treball que recull la recuperació de la Cartoixa de Valldecrist a Altura i la realització d'unes jornades culturals que busquen aconseguir una major implicació de la societat civil en la defensa d'aquest monument.

    Com a tancament, es va celebrar la tradicional assemblea de Patrimoni, un moment en el qual totes les persones que formen part del projecte van fer balanç de l'any i en què es van proposar línies de treball per al pròxim any.

    Font: SASC/PEU. Universitat Jaume I

  • XIV Jornada de Patrimoni: ponència i comunicacions

    La Jornada de Patrimoni té dues dimensions principals: conèixer projectes patrimonials i establir un punt de trobada per a l’inici i desenvolupament de col·laboracions i propostes per a l’intercanvi de coneixement.

    Dins del programa de la XIV Jornada de Patrimoni, el dia 13 de juliol ens aproparem a les principals claus de tres projectes patrimonials que reflexionen sobre la importància de connectar ciutadania i patrimoni:

    Patrimonis inclusius: etnoreminiscències, demència i majors
    Rita Redondo i Andrea Moreno

    Aquest projecte aborda l’ús terapèutic dels repertoris materials etnològics en el tractament preventiu, així com en la intervenció cognitiva i emocional, de persones majors, tant sanes com amb malaltia d’Alzheimer i altres demències. S’implementa al municipi de Quart de Poblet (València) des de l’àrea de Psicologia del Centre de Dia i Residència Mixta del municipi i amb la col·laboració de l’àrea de Cultura i Patrimoni de l’Ajuntament.

    La teràpia de reminiscències és una de les intervencions psicosocials més populars en el tractament no farmacològic de persones amb deterioració cognitiva. Es tracta d’una teràpia de caràcter grupal que se centra a estimular l’evocació d’experiències personals del passat amb l’objectiu de reviure el record i les emocions que porta aquest amb si. Per a aconseguir-ho, utilitzem els objectes etnològics com a claus elicitadores que ajuden aqueixa evocació durant la sessió terapèutica.

    En aquest article repassem alguns dels casos pràctics que hem dut a terme a Quart de Poblet utilitzant el patrimoni local per a valorar i difondre aquesta metodologia i les seues potencialitats.

    Els camins de l’aigua. Un cas concret: Els Valentins (Montsià)
    Manel Mas, Alexis Agramunt i Javier Reverte

    Des de la seva constitució com a nucli habitat, el barri dels Valentins (petit nucli a 10km de la població d’Ulldecona) patia una greu mancança d’aigua. No només per a les tasques domèstiques, sinó també, i principalment, per al bestiar, indispensable per a tasques agrícoles (els «tractors» de l’època). Davant la falta d’interès de l’Ajuntament i la comunitat de regants, Els Valentins es va conjurar per a construir una sèquia d’uns quants kilòmetres, a esquenes de les autoritats, i mitjançant l’anomenat jornal de vila (tant per a la construcció com per al manteniment).

    El treball investiga el traçat de la sèquia «clandestina» i rescata de la memòria oral testimonis de persones que van contribuir a la construcció i manteniment d’aquesta obra (que compta fins i tot amb alguns aqüeductes per a salvar desnivells o barrancs).

    “Valldecrist, Àmbit de Cultures 2019"
    Sixto Lozano

    Les Jornades Culturals “Valldecrist, àmbit de Cultures 2019” es duran a terme de nou enguany durant el primer cap de setmana d'agost en el recinte monàstic de la Cartoixa de Valldecrist a Altura.

    Organitzades des de 2009 per l'Associació Cultural Cartoixa de Valldecrist, es pretén la realització d'activitats que revitalitzen la Cartoixa com a espai de trobada d'expressions artístiques, de divulgació, d'investigació i lúdiques que tinguen un nexe d'unió amb aquesta.

    Buscant aconseguir una major implicació de la societat civil en la defensa d'aquest monument, patrimoni de tots, a més d'una major implicació de les administracions competents que garantisquen un respecte i adequat tractament museístic de les restes arqueològiques i l'establiment d'un pla definitiu per a la Cartoixa, que fixe una destinació coherent quant al seu ús, objectius i fases.

    Considerem que és nostre deure moral com a poble respectuós i orgullós del seu passat per a projectar el seu futur.

    Imatges: Rita Redondo, Manel Mas, A.C. Cartuja de Valldecrist

    Notícia relacionada: XIV Jornada de Patrimoni - PEU. Una perspectiva inclusiva

  • XIV Jornada de Patrimoni - PEU. Una perspectiva inclusiva

    {jcomments off}

    La XIV Jornada de Patrimoni reuneix, un any més, els grups locals del projecte Patrimoni – PEU i la xarxa tècnica del PEU i està oberta a interessats en el projecte, la gestió cultural i la dimensió social del patrimoni.

    Aquesta jornada constitueix l'espai de trobada més important de la xarxa de comunitats patrimonials del projecte Patrimoni - PEU. En aquesta edició, la perspectiva inclusiva del patrimoni constitueix el tema principal de la jornada. Comptarem amb la participació de Rita Redondo i Andrea Moreno, que compartiran tota una sèrie d'experiències en projectes d'aplicació terapèutica del patrimoni amb persones amb demències i basades en teràpies de reminiscències amb objectes etnològics.



    En el transcurs de la jornada es realitzarà la presentació del número 11 de la revista Memòria Viva, formada per articles dels grups locals del projecte i per tota una sèrie de recerques realitzades per especialistes en gestió cultural, educació patrimonial i artística, patrimoni industrial, inclusió o interpretació del patrimoni.

    Els grups de Patrimoni tindran el seu espai per a presentar les seves comunicacions i la Jornada culminarà amb l'Assemblea Anual del projecte, en la qual es decideix el desenvolupament a mitjà i llarg termini d'aquesta xarxa de comunitats patrimonials.

    Programa
    09.45 h. Lliurament de materials
    10.00 h. Inici de la XIV Jornada de Patrimoni - PEU. Presentació institucional a càrrec de Carmen Lázaro Guillamón, Vicerectora de Cultura i Relacions Insitucionals
    10.15 h. Presentació del número 11 de Memòria Viva
    10.30 h. Ponència "Patrimonis inclusius: etnoreminiscències, demència i majors". Rita Redondo Flores i Andrea Moreno Martín
    11.30 h. Pausa - cafè
    12.00 h. Comunicacions dels projectes de Patrimoni - PEU
    13.00 h. Assemblea Patrimoni
    14.00 h. Clausura de la jornada.
    14.30. Dinar

    Resums de ponència i comunicacions

    Inscripció: (enllaç)

    XIV Jornada de Patrimoni. Llotja del Cànem de Castelló, Seu de la Universitat Jaume I en la ciutat.

  • Compartir i aprendre. L'Associació La Fontanella ens relata la visita de Patrimoni-PEU a la Reial Fàbrica del Comte d'Aranda de L'Alcora i a Costur

    El passat 15 de juny va tindre lloc la visita tècnica del projecte Patrimoni del Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I a L'Alcora i Costur per a conèixer la dimensió territorial de la Reial Fàbrica del Comte d'Aranda i del seu projecte d'educació patrimonial.

    Les visites tècniques són un dels eixos centrals del projecte Parimoni-PEU. Tant pels projectes i propostes que visitem com per la pròpia xarxa d'afectes i relacions que formem i alimentem, dia a dia, entre totes i tots.

    Us deixem l'enllaç de la notícia que l'Associació cultural La Fontanella de Costur ha preparat sobre la visita i que recull perfectament el desenvolupament de l'activitat: “Visita tècnica del PEU-UJI. El patrimoni de L'Alcora i Costur”.

    Volem agrair la seua particiapció i implicació a totes les persones que van estar amb nosaltres i que representen els grups Patrimoni - PEU d'Altura, Cirat, Costur, Sant Rafel del Riu /Barri Castell, Suera, Vilanova d'Alcolea i Viver. Al Museu de Ceràmica de L'Alcora (Eladi i Tere) i a les integrants de l'equip de redacció del Pla Director de la Reial Fàbrica (Diana i Ana), la seua amable invitació per a conèixer aquest meravellós patrimoni industrial i el seu projecte. També a l'Associació Cultural La Fontanella per proposar l'extensió de la visita i així comprendre millor la dimensió territorial d'aquest projecte. Finalment, agrair a la A.C El Cantal la seua participació en el col·loqui i la seua generositat per a compartir la seua iniciativa de recuperació i socialització del patrimoni de la pedra en sec en el municipi d'Altura.

    Notícia relacionada: La dimensió territorial del projecte de la Reial Fàbrica de L'Alcora. Visita tècnica del PEU-UJI. 15 de juny

    #redesypersonas #patrimoniuji #redessonamores

  • Somiar i aconseguir realitats... Les Noves ruralitats (III Fòrum Cultura i Ruralitats)

    Els dies 5 i 6 de juny va tindre lloc en Soria, el III Fòrum Cultura i Ruralitatsorganitzat per Cultura i Ciutadania (Ministeri de Cultura i Esport). Com sabeu, el Programa d'Extensió Universitària - PEU de la Universitat Jaume I va participar en aquest fòrum compartint la xarxa de comunitats patrimonials del projecte Patrimoni.

    Com si foren pinzellades (de fet, la primera part del títol d'aquesta crònica és una preciosa pinzellada d'Encarna Lago), ens agradaria destacar una sèrie d'idees que van sorgir en el Fòrum. Cadascuna d'elles, té la seua pròpia textura, color i intensitat. També necessita, un temps d'assecat únic.

    Començant pel propi concepte de Ruralitats i posant l'accent principalment en la pluralitat d'aproximacions al rural des de mirades múltiples i diverses.

    Les "Realitats mestisses" que superen i desborden el rural i l'urbà que va introduir María Montesino de l'Ortiga Colectiva.

    Els perills de la pèrdua del substrat comunitari i l'ocupació, com a conseqüència, del seu espai per l'aparició d'identitats “ràncies” plantejat per Marc Badal Pijoan.

    La claredat de Joan Nogué proposant diferents reflexions al voltant de la cerca de l'essència del lloc i la recuperació del seu sentit. La necessitat d'ampliar el concepte de Desenvolupament Local, de plantejar noves formes de gestió del territori de caràcter NO extractivista, de noves formes de governança local i de buscar noves narratives de l'espai comú.

    Encarna Lago i la importància de les paraules i els seus significats i el paper del museu com a element per a la cohesió social (educació i patrimoni).

    Marcos García / Medialab Prado i la idea de ruralitzar l'urbà. La necessitat de prototipar des d'espais comunitaris on les idees inicials són compartides i es transformen per la interacció de col·laboradores i col·laboradors (experimentació oberta).

    Jesús Fernández / Ecomuseu LaPonte i la museologia feta des de baix. Aportant idees des de la perifèria que generen nous béns comuns. Posant sobre la taula l'experiència de #RuralExperimenta (Laboratori Rural per a l'Experimentació i Innovació ciutadana),organitzat pel Ministeri de Cultura (Cultura i Ciutadania), Medialab Prado - Madrid i LaPonte Ecomuseu i dissenyat per a analitzar vies de fractura entre el "central" i el "perifèric", el "macro" i lo "micro". Partint de la necessitat i del repte d'hibridar les esferes "rural" i "urbana".

    Alfredo Puente (Fundació Cerezales Antonino y Cinia) i el concepte d'habitar, la perspectiva humana i la necessitat de no perdre a les persones en els nostres processos culturals i patrimonials (la dimensió comunitària del projecte cultural).

    La necessitat de revisar el concepte de patrimoni cultural per a incloure en el centre a les persones i la urgència de plantejar espais i moments per a repensar les relacions entre les institucions i el territori des de perspectives comunitàries basades en l'horitzontalitat, la participació o la inclusió (Ángel Portolés).

    I moltíssim més que ens fa pensar en la importància de buscar espais comuns i de compartir. No solament els projectes. Sobretot, les pràctiques i els processos que fan possible el seu desenvolupament.

  • Presentació del projecte de "Lo regueret" d’Els Valentins (Ulldecona-Tarragona)

    Tota bona història té un bon començament. I el començament de la que ens ocupa va ser l’avís per part d’una persona que viu a Els Valentins sobre les restes visibles encara avui del que va ser una canalització per a portar aigua a aquesta població quan des de la comunitat de regants d’Ulldecona no es feia res al respecte.

    Aquestes restes, avui inconnexes, inclouen diversos trams de canalitzacions (alguns excavats a la roca, alguns passant per dalt o per baix de marges, alguns partint finques) un abeurador, un aqüeducte, i, sobretot, també restes inconnexes a la memòria popular.

    Un cop fet el primer redactat, em vaig posar en contacte amb Joaquim Virgili (arxiver municipal i persona gran coneixedora de la història) que va permetre perfilar el treball en el seus aspectes més “acadèmics”. Però la intenció del treball no era quedar-se només en la mera recerca històrica, sinó que pretenia i pretén ampliar el seu abast a la restitució i complicitat de la memòria col·lectiva dels habitats actuals d’Els Valentins, i per això em vaig posar en contacte amb l’alcalde pedani (Els Valentins pertany al municipi d’Ulldecona), qui es va interessar per la història, que desconeixia, i va buscar testimonis orals i imatges entre la gent dels “Masets” (que és com és conegut popularment l’esmentat barri d’Els Valentins).

    El treball, així, abandonava l’àmbit de recerca històrica, per a convertir-se en una treball conjunt de recuperació de la memòria oblidada, i de la posada en valor d’un patrimoni perdut.

    Això va suposar una ampliació volguda de les finalitats, buscant que “lo regueret” (com era coneguda la canalització) tornés a formar part de la memòria viva de la gent, alhora que es remarcava el caire de treball associatiu de “jornal de vila” de tota la gent que el va construir i mantenir durant més de 50 anys, fins que finalment, a l’any 1969, l’Ajuntament va portar aigua potable a la població.

    Aquest context emprenedor i associatiu encara ara és ben palpable a la població, com una herència inesborrable de “lo regueret”.

    La metodologia del treball, que beu dels principis del projecte Patrimoni de la UJI, va ser molt ben rebuda per part del coordinador, Àngel Portolés, que en tot moment va acompanyar el projecte. També va ser ben rebut per part de l’Ajuntament d’Ulldecona, que ha editat el llibret (per a ser repartit gratuïtament entre els habitats d’Els Valentins) i ha permès confeccionar una exposició que en 14 panells expliquen visualment el contingut del treball.

    El dia 8 de Juny es va fer la presentació del treball col·lectiu (llibret i exposició) i el dia 9 la tradicional caminada de festes d’Els Valentins per a veure les restes de “lo regueret”.

    Un efecte col·lateral d’aquesta manera col·laborativa de realitzar una investigació i posada en valor del patrimoni és que ja s’estan plantejant nous treballs sobre la memòria col·lectiva de la població, que d’aquesta manera aprofundeix en un dels aspectes buscats del treball: la implicació de la gent en el seu patrimoni material i immaterial, i ajudar d’aquesta manera a la fixació de la població al territori, ajudant a revertir la situació actual de despoblament, ja que “només es valora allò que es coneix, i només es protegeix allò que es valora”, i com més valorat és un territori per part dels seus habitants, més difícil és que la gent en marxi.

    MANEL MAS (coordinador i un dels autors del treball).

  • La dimensió territorial del projecte de la Reial Fàbrica de L'Alcora. Visita tècnica del PEU – UJI. 15 de juny

    El pròxim 15 de juny tindrà lloc la Visita Tècnica de Proximitat del PEU per a conèixer el projecte de la Reial Fàbrica de Ceràmica de L'Alcora (Castelló) i la seva dimensió territorial.

    Les visites tècniques es dirigeixen a la xarxa del PEU (xarxa tècnica, grups locals del Programa d'Acompanyament, amics i amigues del PEU i persones interessades). Els principals objectius d'aquestes visites són enfortir la xarxa del Programa d'Extensió Universitària, conèixer en profunditat projectes patrimonials i la seva dimensió cultural, patrimonial, social o educativa i desenvolupar espais col·laboratius per a la reflexió i l'anàlisi de projectes i activitats en curs.

    La Reial Fàbrica de Pisa i Porcellana del Comte d'Aranda de L'Alcora amb origen de 1727, és un conjunt amb un gran passat industrial vinculat al món de la ceràmica, un passat que traspassa el seu àmbit local i provincial, sent de gran importància la seva producció no només a nivell estatal sinó també internacional.

    Aquest gran conjunt és de propietat municipal des de 2017 i des d'aquest moment s'ha estat treballant en la seva recuperació i revaloració, realitzant projectes de rehabilitació d'algunes de les seves parts i estant actualment en redacció el seu Pla Director. A més, de manera paral·lela, s'està fent un gran treball educatiu i divulgatiu mitjançant un projecte que engloba a la comunitat educativa. El seu element central és la Real Fàbrica.

    Un conjunt que ha estat declarat Bé d'Interès Cultural que uneix patrimoni, història, indústria i sobretot persones.

    La visita tècnica
    La visita s'iniciarà en el municipi de L'Alcora on coneixerem la Reial Fàbrica del Comte d'Aranda i el seu projecte de rehabilitació, recuperació i revaloració amb la participació de les comunitats educatives comarcals. En aquesta primera part de la visita coneixerem també el projecte i proposta museològica i educativa del Museu de la Ceràmica de L'Alcora.

    Per a analitzar la dimensió territorial de la Reial Fàbrica, la segona part d'aquesta visita tècnica es trasllada a la pròxima població de Costur on l'Associació Cultural La Fontanella ha preparat un col·loqui sobre la pedra en sec en el qual el Grup El Cantal d'Altura ens presentarà el seu projecte comunitari de recuperació i socialització d'elements patrimonials realitzats amb aquesta tècnica constructiva.

    Programa i horari previst:
    Part 1. L'Alcora
    10.00 h. Arribada a L'Alcora (lloc per determinar) i esmorzar.
    11.00 h. Visita a la Reial Fàbrica de Pisa i Porcellana del Comte d'Aranda de L'Alcora. Anàlisi del projecte de rehabilitació, recuperació i revaloració.
    14.00 h. Dinar (lloc per determinar)
    16.00 h. Visita al Museu de Ceràmica
    17.30 h. Trasllat a Costur (cadascú en el seu cotxe)

    Part 2. Costur
    18.00 h. Visita als “Pous de Costur”
    18.30 h. Col·loqui amb l'A. C. El Cantal d'Altura
    20.00 h. Final de la visita

    Inscripció
    La inscripció a aquesta activitat comença dilluns 3 de juny y romandrà oberta fins al DIJOUS 13 DE JUNY.

    Us deixem l'enllaç a la inscripció

    Les visites tècniques es dirigeixen a la xarxa del PEU (xarxa tècnica, grups locals del Programa d'Acompanyament, amics i amigues del PEU i persones interessades). Les persones interessades que no formin part de la xarxa del PEU hauran de justificar la seva participació en aquesta activitat.

    Cost de l'activitat
    Aquesta activitat és gratuïta. No inclou el transport (cadascú haurà de utilitzar el seu propi vehicle), l'esmorzar o el menjar. El menjar serà a L'Alcora i buscarem un menú d'un preu entre 12-15 euros.

    Recomanacions
    Recomanem que les persones interessades portin aigua, calçat còmode i algun tipus de capell o barret per a protegir-se del sol.

    Agraïments
    Volem donar les gràcies al personal del Museu de Ceràmica de L'Alcora i a l'equip que està desenvolupant el Pla Director de la Reial Fàbrica. També volem agrair als representants del col·legi de L'Alcora per la seva participació, al Grup de Costur - A. de C. La Fontanella i a l'A. C. El Cantal d'Altura per la seva participació.

    Imatges: Diana Sánchez

logo-viverCulla logo-jerica  logo-forcall logo-benlloch logo-benassal logo-sant-mateu logo-vilanova Serra d'en Galceran logo-som logo-EACC logo-reviscolares logo-territori-cultural